Bez komentáře Dostal se nám do rukou prazvláštní snímek. Obvykle "cizí" úlovky nezveřejňujeme - ne proto, že bychom byli tak nafoukaní, ale proto, že tyto snímky jsou přednostně určeny coby důvěrné zprávy pro samotné fotografy. A pokud to někdo umí, často si v těchto zprávách může číst. Autorům fotografií pak může být stydno, neb nechtějí veřejně ventilovat své životní příběhy, úkoly a cesty. I proto se u této fotky zdržím komentáře k obsahu, nicméně i forma snímku je tak zajímavá, že zaslouží publikaci. Co vidíme na prvním snímku? Krásný obraz západu Slunce. Vysoký rozdíl jasu mezi přesvětleným nebem a již temnou krajinou dává prostor pro vznik zajímavých světelných efektů. Prokreslené nebe ukazuje, že automatika fotoaparátu zvolila expoziční parametry podle měření oblohy. Snímek je doplněn i časovým údajem, který prozrazuje, že šlo o večer pár dní před letním slunovratem. To je důležitý detail, poskytující řadu informací. V temné dolní části pak zaujme náš zrak zvláštní skvrna, která se pochopitelně rychle stane předmětem našeho zájmu. Soustředíme na ní pozornost. Ovšem ještě dřív, než si kliknete na výřez detailu (foto 2), podívejte se na okraje prvního snímku. Pozornější divák si tam může všimnout, že snímek byl udělán z nějaké místnosti, a to pravděpodobně přes sklo okna. To samozřejmě nabízí skeptikům triviální vysvětlení - sklo odráží cosi světlého z místnosti za fotografem. Ovšem podle autora snímku tam nic nebylo, a také byl v místnosti sám. Tady jsme v charakteristické situaci, jaká se často vyskytuje u těchto snímků. Věříte autorovi? Nevěříte? Je to na vás, vaše volba, která vám otevírá dvě různé cesty. Buď přijmete skepsi a mávnete rukou nad optickým jevem či podvodem, nebo si otevřete cestu "jinam." Kam? To je už na vás, a především na autorovi snímku. Tomu je ta cesta určena. Tímto způsobem to funguje - způsob vzniku není až tak důležitý, důležité je to, co si z toho vezmete. Snímky všech "zvláštních náhod" jsou takové - jsou interaktivní, tedy fungují pouze v kombinaci s vnitřním vhledem diváka... Zvětšíte si snímek (foto 2) a zkoumáte skvrnu v detailu. Zde je pochopitelně ukryt hlavní obsah osobního sdělení, a tedy se zdržím komentáře. Snad jen tolik, že krom hlavního "objektu" je třeba si všímat i dalších znamení - např. tří malých skvrn v temném lesním pozadí, atd. Poslední snímek jsem trochu upravil. Ukazuje, jak prostým oříznutím okraje snímku se dá udělat "záhada" ještě větší - už žádná nápověda (případně vějička) v podobě okenního rámu. Žádný datum s další nápovědou. Není se čeho chytit - zbývá než konstatovat: "To je ale opravdu záhada." Trochu to připomíná problém archeologie - nález samotný je téměř bezcenný, pokud neznáme nálezovou situaci, tedy podmínky, místo a okolí nálezu. Původní snímek svědčí o autorově poctivosti, má vypovídací hodnotu, ten můj oříznutý je efektně laciný. foto: ?? text: Jiří Škaloud
|